Istraživanje o prehrambenim navikama


Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize



Dok se danas  u svijetu sve više govori o rastućem  nedostatku hrane (što nije prvenstveno količinski problem već socijalni i politički) na drugoj strani, u visoko razvijenim zemljama,  sve je izraženiji  trend po kojem nije više dovoljno samo zadovoljiti potrebu za hranom već treba jesti zdravo. Metode organskog uzgoja (za povrće, voće, sjemenke i druge jestive poljoprivredne i mliječne proizvode) prihvaćene su  u raznim zemljama  ali mnogima su ipak upitne jer daju uglavnom i do 50% manje uroda od konvencionalne proizvodnje hrane. Jedan od ključnih faktora koji potiču rast tržišta organskih proizvoda jest povećanje svjesnosti prema zdravlju i zaštita okoliša. U Hrvatskoj je preko 4/5 građana čulo  za prehrambene ekološke proizvode ali nešto redovitije ih kupuje samo malo više od 10% ukupne populacije starije od 15 godina.

Ekološka (organska) hrana tj. uzgoj poljoprivrednih proizvoda bez upotrebe umjetnih gnojiva, pesticida, regulatora rasta biljaka, aditiva  i slično prisutna je  u Hrvatskoj ali na tek oko 25.000 hektara ili oko 500 poljoprivrednika  se danas bavi ekološkom proizvodnjom. Na našem tržištu   prisutni su i  ekološki  proizvodi iz uvoza..Osim organske  hrane susreće se i takva pića te kozmetiku. Hrvatska, u svakom slučaju, ima vrlo dobre pretpostavke za kreiranje specifičnog ekološkog identiteta kako kod domaćih kupaca tako i za potrebe izvoza u razvijene zemlje visokog standarda. Za sada skromni koraci u informiranju javnosti već su pojačali interes i potražnju za tradicionalnim / autohtonim proizvodima ali i za ekološkim / organski proizvedenim prehrambenim proizvodima.

Građane se pitalo: Jeste li čuli za prehrambene EKOLOŠKE proizvode tj. prirodne proizvode napravljene isključivo prema strogim kriterijima organske proizvodnje?

                           %

- da                     83

- ne                     17

                          100

 Za ekološke  proizvoda  uglavnom najviše nisu čule osobe starije od 65 godina (31%) te one s niskim stupnjem obrazovanja(49%).

2.
Prepoznajete li Vi prehrambene ekološke proizvode na prodajnom mjestu ?


%
-da 53
-ne 47

100
           






 Viši stupanj prepoznavanja prisutan je kod građana Zagreba i okolice (67%) te  kod osoba s visokom stručnom spremom (64%). Suprotno, ove proizvode izrazito ne prepoznaju osobe s najnižom školskom spremom (65%), starije od 65 godina (61%),
građani iz Slavonije (63%).

Sve osobe koje su se izjasnile da u trgovinama prepoznaju prehrambene ekološke proizvode pitalo se dalje: Kako, odnosno na temelju čega prepoznaju prehrambene
ekološke proizvode u prodavaonicama ?

-na temelju oznake  HRVATSKI   EKOPROIZVOD  na prednjoj naljepnici 38%
-natpis «zdrav proizvod» ili nešto slično na proizvodu/ambalaži 36%
-proizvod kakav se prodaje i u prodavaonicama zdrave hrane 23%
-na temelju sastava proizvoda u deklaraciji (nema aditiva, konzervansa i sl.) 22%
-na temelju poznatog proizvođača / poznat po proizvodnji eko-proizvoda 16%
-nešto drugo  11%

Dalje se željelo saznati i postojeće navike kupovanja: Kupujete li Vi osobno, i kako često, ove ekoproizvode ?

           
--da, redovito 3%
-da,često 11%

   (ukupno «kupci» 14%)

-samo ponekad               32 %

   (sveukupno stalni i povremeni kupci  46%)

-vrlo rijetko 21%
-ne, uopće ne kupujem/ne koristim takve proizvode 33%

  (ukupno oni koji se ne mogu smatrati kupcima 54%)

                                                                                                                          100 %

3.
Redoviti i česti kupci ekološki proizvedene hrane, nešto više od prosjeka, su zastupljeni u Zagrebu s okolicom te zatim u Istri s Primorjem i Dalmaciji, među osobama mlađe i srednje dobi, kod visoko obrazovanih i kod osoba s visokim osobnim mjesečnim primanjima. Međutim, jedno drugo istraživanje pokazuje da 44% građana «prilikom kupnje namirnica za kućanstvo vode računa o svakoj lipi» pa postaje jasno da skupi ekološki proizvodi za sada i ne mogu doći više i češće na naše stolove jer im to sadašnja razina standarda ne dopušta.

Za usporedbu, u Njemačkoj je u 2007. godini  94% kućanstava kupilo barem jedan
ekološki prehrambeni proizvod. Organska hrana u totalu  troškova za prehranu čini tek oko 3%.  Sve se više zapaža  rast broja kućanstava koja kupuju tu hranu kao i povećana učestalost njihovih kupovina. Glavni «nedostatak» ove hrane je njegova cijena
koja je viša za  30 od 100% u odnosu na konvencionalne proizvode. Zbog toga se tek oko 10% kućanstava smatra  redovitim kupcima a odgovorni su za  60% ukupne prodaje
organskih proizvoda. Ovo su rezultati istraživanja iz GfK Panel Services Deutschland.

Sa Zapada je i do nas došao još jedan trend – funkcionalna hrana - popularno nazvan: HRANA KAO LIJEK. Pitanje građanima je glasilo: I na našem se tržištu pojavila takozvana funkcionalna hrana, hrana koja prema deklaraciji posjeduje povoljan učinak na zdravlje uz adekvatno nutritivno djelovanje. Najčešći predstavnici funkcionalne hrane su, na primjer, AB kultura, jogurt obogaćen LGG-om ili margarin obogaćen masnim kiselinama (omega-3 i omega-6). Jeste li čuli za tu vrstu korisnih prehrambenih proizvoda ?


%
-da 57
-ne 43

100

O raspoloživosti funkcionalne hrane najviše su upoznati u Zagrebu s okolicom (65%),
dobna skupina od 25 do 44 godine starosti (od 66 do 69%), visoko obrazovani (70%),
te osobe s najvišim osobnim mjesečnim prihodima (78%). Trend proizvodnje funkcionalne hrane ili hrane koja posjeduje povoljan učinak na zdravlje uz adekvatno nutritivno djelovanje, postaje temeljem razvoja moderne prehrambene industrije  o čemu
očito treba više informirati i naše građane.

4.
Danas se sve više pojavljuju oprečna mišljenja vezano uz genetski modificirane proizvode – pa se građane pitalo: Jeste li čuli za genetski modificiranu hranu (uobičajena kratica je GMO, što znači genetski modificirani organizmi) ?


%
-da, čuli 91
-ne, nisu čuli 9

100

Nepoznavanje GMO-a najveće je kod osoba starijih od 65 godina (27%), onih s najnižim obrazovanjem (43%) te niskih mjesečnih primanja kućanstva (27%).

O toj temi dalje se pitalo: Genetski modificirana hrana su biljke; dakle, voće i povrće/usjevi koje se dobiva križanjem gena različitih vrsta biljaka kako bi takve biljke dobile neka nova, bolja svojstva, veći urod, veće plodove, ljepši izgled, manju mogućnost kvarenja, a time i nešto niže cijene. GMO su i prerađevine voća i povrća/usjeva  dobivene od opisanih sirovina. Jeste li Vi osobno spremni kupovati/konzumirati takve GMO proizvode ako se pojave na prodajnom
mjestu ?
                                              


-da, svakako
05/2008
7%
07/2005
8%
-ne, ni pod kojim uvjetima 58% 67%
-ne znam, nemam dovoljno saznanja o GMO 26% 16%
-svejedno mi je, ne vodim brigu o podrijetlu 9% 9%

100% 100%

Najviše odbijanja GMO proizvoda pokazali su ispitanici u Dalmaciji (68%) i u Sjevernoj Hrvatskoj (62%), osobe stare između 55 i 64 godine (65%) i visokoobrazovani (65%).

 Nedovoljna informiranost  više je istaknuta  kod visoko obrazovanih (43%), u Istri s Primorjem (34%) te Sjevernoj Hrvatskoj (31%) te  kod  mladih između 15 i 24 godine (31%).

 Usporedba rezultata s 2005. godinom pokazuje da su zainteresirani kupci GMO proizvoda ostali na gotovo istoj razini, a isto je i s onima koji su nezainteresirani.

Dok je 2005. godine bilo desetak posto više građana koji su odbijali GMO , danas je desetak posto više onih koji smatraju da nemaju dovoljno saznanja o tim proizvodima.

5.
Postavljeno je još jedno pitanje: Za sada genetski modificirana hrana nije uvijek jasno označena na prodajnom mjestu  odnosno na ambalaži. Što Vi mislite, je li nužno stavljati oznake po kojima bi se moglo točno identificirati genetski modificirana hrana ?


%
-da, svakako 90
-ne, nije potrebno 7
-ne zna, ne moze odgovorit 3

100

Potrebu jasnog označavanje GMO hrane, više od prosjeka, istaknuli su ispitanici u Dalmaciji (96%), mladi između 26 i 34 godine (96%) te više i visoko obrazovani (95%).

 

O istraživanju : prikazani podaci rezultat su istraživanja  na reprezentativnom uzorku  građana Hrvatske starijih od 15 godina (n= 1 000); osobna anketa u kućanstvu; svibanj 2008.g.

GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje  tržišta (treća pozicija u Europi i peta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s  oko 8 760 zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). Poslovanje se odvija u tri strateške poslovne cjeline:  CUSTOM RESEARCH,  RETAIL AND TECHNOLOGY, MEDIA.

GfK HRVATSKA počinje s radom u jesen 1999. godine, integrirajući renomirane lokalne    istraživačke institute – CEMU i Gral - Iteo. Preko 45 stalno zaposlenih djelatnika (s područja psihologije, sociologije, informatike i ekonomije) čine vodeću istraživačku kuću u Hrvatskoj. Raspolažemo nacionalnom mrežom od preko 900 anketara i osam regionalnih koordinatora, suvremeno opremljenim studijem za grupne diskusije i telefonska (CATI) istraživanja te potpuno opremljenom infrastrukturom za online istraživanja (GfK OnlinePool trenutačno broji 7100 članova).

GfK.  Growth from  Knowledge




www.presscentar.hr     e-mail: info@presscentar.hr     tel: 01 3712 600