Vrsta objave: Novi proizvod/usluga
Šangaj – Do 2030. godine više od 60% svjetske populacije, koja trenutno broji 8 milijardi ljudi, živjet će u urbanim područjima. To znači da će javna infrastruktura biti pod izuzetno velikim pritiskom, a ona se već sada jedva nosi sa sve većim zahtjevima koji se postavljaju pred javni i osobni transport te ostale temeljne usluge.
General Motors i njegov strateški partner Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC) dijele zajedničku viziju koja se tiče potrebe za osobnom mobilnošću, nudeći radikalnu promjenu u konceptu osobnog gradskog transporta. Trenutno su na tragu nekoliko rješenja za vozače sutrašnjice, od kojih najviše obećava novi koncept nazvan EN-V.
Rješenje koje obećava
EN-V, što je skraćenica za Electric Networked-Vehicle (električno umreženo vozilo), slijedi osnovni princip osobne mobilnosti – slobodu, istovremeno izuzimajući motorno vozilo iz ekoloških rasprava i redefinirajući vodeću poziciju u dizajnu. EN-V je električni dvosjed stvoren kako bi riješio probleme prometnih zastoja, slabe dostupnosti parkirnih mjesta, kvalitete zraka i troškova održavanja u gradovima budućnosti.
Tri modela EN-V-a predstavljena su danas u Šangaju. Oni utjelovljuju tri karakteristike koje naglašavaju zabavnu prirodu budućeg osobnog prijevoza: Jiao (ponos), Miao (čarolija) i Xiao (smijeh). Konceptna vozila će biti izložena od 1. svibnja do 31. listopada u zajedničkom paviljonu SAIC-a i GM-a na izložbi World Expo 2010 u Šangaju. Predviđa se da će u budućnosti Šangaj postati jednim od središta uspostave rješenja za osobnu mobilnost.
"EN-V redefinira koncept automobila kreirajući posve novi DNA vozila preko konvergencije elektrifikacije i povezivosti. On predstavlja savršeno rješenje za urbanu mobilnost koje omogućuje da se vožnja u budućnosti ne vezuje za naftu i naftne derivate te emisiju štetnih plinova, kao ni prometne gužve i nezgode, nego da bude zabavnija i modernija nego ikad", rekao je Kevin Wale, predsjednik i izvršni direktor GM-ove grupacije u Kini.
Revolucionarna tehnologija
Konceptni EN-V inspiriran je prototipom pod nazivom Personal Urban Mobility and Accessibility (P.U.M.A.) kojeg je razvio GM u suradnji s tvrtkom Segway i predstavio u travnju 2009. Pogone ga električni motori u svakom od njegova dva načina rada. Ovu je tehnologiju GM prvi put predstavio svojim konceptom Hy-wire na Pariškom sajmu automobila 2006. Motori pružaju snagu za ubrzavanje, no također kontroliraju usporavanje i zaustavljanje. Radijus okreta značajno je manji od onog kod današnjih konvencionalnih vozila, što omogućuje da se EN-V okreće i na najmanjim prostorima.
Nulta emisija moguća je zahvaljujući pogonu na litij-ionske baterije. One se ponovno pune konvencionalnim načinom, preko kućne strujne utičnice, što omogućuje da EN-V prođe minimalno 40 kilometara između punjenja. Osim toga, EN-V može poboljšati učinkovitost javne električne infrastrukture jer vozilo, na temelju statistike korištenja, „komunicira" s električnom mrežom kako bi utvrdilo kada je najbolje vrijeme za punjenje baterija.
Kombinacijom sustava globalnog pozicioniranja (GPS), komunikacije među vozilima i senzorskih tehnologija prikupljanja podataka na daljinu, konceptni EN-V može se voziti ručno i uz pomoć automatskog pilota.
Njegova mogućnost autopilotiranja omogućuje smanjenje prometnih gužvi tako što EN-V automatski odabire najbrži put na temelju informacija o stanju na cestama u stvarnom vremenu. Ovo konceptno vozilo također koristi bežičnu komunikaciju za uspostavu „društvene mreže" koju koriste vozači i suvozači za komunikaciju s prijateljima ili poslovnim suradnicima tijekom vožnje.
Ova kombinacija senzorske tehnologije, bežične komunikacije i navigacije temeljene na GPS-u čine tehnološki temelj. Dijelovi tog temelja mogu se kasnije posuditi od konceptnog vozila EN-V i potencijalno utrti put prema naprednim sigurnosnim transportnim sustavima budućnosti.
Mogućnost komunikacije s drugim vozilima i s infrastrukturom može značajno smanjiti broj prometnih nezgoda. Koristeći sustave senzora i kamera na vozilu, EN-V može „osjetiti" što je oko njega, što pak omogućuje da vozilo brzo reagira na prepreke i promjene u voznim uvjetima. Primjerice, ako pješak stupi ispred vozila, EN-V će usporiti na manju i sigurniju brzinu te se zaustaviti ranije od današnjih vozila.
GM je lider u razvoju autonomnih transportnih tehnologija i surađivao je sa studentima i profesorima Sveučilišta Carnegie Mellon u Pittsburghu, SAD. Ova je suradnja rezultirala modelom Chevrolet Tahoe nazvanom „The Boss" koji je prvi utjelovio koncept vozila s autopilotom 2007. godine. U razvoju EN-V-a korištena su iskustva stečena pri izradi „The Bossa" te je ponuđena mobilnost ljudima koji inače ne mogu upravljati vozilom.
"Konceptni EN-V predstavlja veliku revoluciju u GM-ovim istraživanjima oko ostvarenja ideje automobila s autopilotom", rekao je Alan Taub, globalni potpredsjednik GM-ovog odjela za istraživanje i razvoj. „Građevni elementi koji omogućuju autonomnost konceptnog EN-V-a, kao što su upozorenje pri napuštanju prometne trake, detekcija mrtvog kuta te prilagodljiva kontrola upravljanja, koriste se u nekim GM-ovim vozilima koja se danas nalaze na cestama."
EN-V je konstruiran za brzine i doseg današnjih urbanih vozača. Mase manje od 500 kg, dugačak je oko 1,5 metra - za usporedbu, današnji tipični automobil težak je preko 1.500 kg i čak je trostruko dulji. Osim toga, današnjim automobilima je potrebno preko 10 četvornih metara za parkiranje, a parkirani su više od 90% vremena. EN-V-ove manje dimenzije i veća upravljivost znače da se na isto parkiralište može smjestiti čak pet puta više EN-V-ova nego današnjih prosječnih automobila.
Manji, pametniji dizajn
EN-V je lider kada se radi o učinkovitosti i tehnologiji, no također postavlja i nove standarde u dizajnu vozila. Za njegovu premijeru GM-ovi su dizajnerski timovi širom svijeta dali vlastitu viziju mobilnosti u budućnosti. Xiao (smijeh) je dizajnirao GM Holdenov dizajnerski tim iz Australije, izgled Jiaoa (ponos) su osmislili dizajneri iz GM-a Europa, a Miao (čarolija) je dizajnirao General Motors Advanced Design Studio iz američke savezne države Kalifornije.
Svaki EN-V krasi jedinstvena dizajnerska shema koja ilustrira svestranost ove pogonske platforme. Dizajn s jedinstvenim otvorima, elegantnim interijerom i inovativnom bojom te tehnologijama iz svjetala i sjedala daje svakom EN-V-u vlastitu osobnost. Xiao je sa svojom morski plavom bojom i dizajnom inspiriranim nautikom opušten i udoban. Za većinu dizajnerskih elemenata Miaoa dizajneri su se inspirirali iz svijeta konzumne elektronike, pa je zato robustan i muževnog izgleda. Dizajneri su također iskoristili Miao da bi pokazali inovativna rješenja za svjetla pri čemu su puno koristili LED osvjetljenje. Sa svojim čistim linijama i svijetlim bojama, Jiao je dizajnerski nastao pod utjecajem nagibnih vlakova i kineskih opernih maski.
„EN-V donosi značajne inovacije u tehnologiji i korištenju materijala koje su pred dizajnerski tim stavile posve novi svijet za istraživanje", rekao je Clay Dean, direktor naprednog dizajna u GM-u Sjeverna Amerika. „Zbog korištenja laganih struktura, materijala i integriranih kontrola, stvorili smo jedinstvene površine i forme koje inače ne možemo naći u upotrebi u automobilskoj industriji."
Karoserija i kabina EN-V-a napravljeni su od ugljičnih vlakana, po narudžbi rađenog Lexana i akrila – materijala koji se inače koriste u konstrukciji trkaćih automobila, vojnih zrakoplova i svemirskih letjelica zbog svoje snage i iznimno male mase. Rad s takvim inovativnim materijalima predstavljao je priliku za učenje za sve GM-ove dizajnerske timove, koji su mogli proučavati iskoristivost novih materijala u budućoj masovnoj proizvodnji automobila.
Zahvaljujući naprednim sigurnosnim i pogonskim tehnologijama, EN-V-ove kompaktne dimenzije čine ga savršenim za korištenje u gusto naseljenim gradovima. Dobre stvari dolaze u malom pakiranju pa EN-V krasi i inovativan dizajn unutrašnjosti koji pruža maksimalnu vidljivost i nadzor nad vanjskim uvjetima. Jednostavno sučelje za aktivaciju bežične povezivosti pomaže da putnici budu stalno u kontaktu s vanjskim svijetom.
„Budućnost našeg kretanja po gusto naseljenim gradskim područjima kao što je Šangaj kombinacija je osobne mobilnosti i javnog prijevoza. Rješenje koje nudi ovu kombinaciju zove se EN-V – ono pokazuje da trenutno posjedujemo znanje i mogućnost da stvorimo prijevozno sredstvo koje će omogućiti ne samo bolje gradove, nego i bolji život za stanovnike velikih gradova", rekao je Taub.
###
www.presscentar.hr e-mail: info@presscentar.hr tel: 01 3712 600