Rezultati analize potreba za edukacijom malih i srednjih poduzeća


Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize



Preliminarni rezultati analize potreba za edukacijom malih i srednjih poduzeća (MSP), s posebnim naglaskom na poduzetničkim vještinama, predstavljeni su 14. svibnja u HGK u povodu prvog Europskog tjedna malog i srednjeg poduzetništva (European SME Week). Hrvatska gospodarska komora i Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva RH potpisali su u srpnju 2008. Ugovor o suradnji na projektu izrade analize obrazovnih potreba u malom gospodarstvu. Glavni je cilj projekta uspostava cjelovite metodologije i trajnog praćenja potreba za obrazovanjem u malim i srednjim poduzećima, a posebno poduzetničkih vještina i znanja, što je jedan od indikatora u Povelji EU o malom gospodarstvu u 4. poglavlju koje se odnosi na dostupnost vještina.

 

Zdenka Peternel, direktorica Centra za razvoj ljudskih potencijala HGK, rekla je kako je operativni segment provedbe analize realizirala HGK odnosno Centar za razvoj ljudskih potencijala, Centar za informatiku i statistiku te županijske komore. Riječ je o sveobuhvatnoj i kontinuiranoj analizi kakva do sada nije rađena u Hrvatskoj, a bit će korisna svima koji su izravno i neizravno povezani s malim i srednjim gospodarstvom. Zdenka Peternel naglasila je kako valja pojačati promotivne aktivnosti jer značajan broj malih i srednjih poduzetnika još nije upoznat s mogućnostima koje nude relevantne institucije.

 

Tatjana Kesić-Šapić, državna tajnica Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva,  naglasila je kako je jedan od projekata Ministarstva poticanje i potpora cjeloživotnog učenja poduzetnika odnosno zaposlenika. Potrebe za edukacijom mijenjaju se iz godine u godinu, pa se današnje značajno razlikuju od onih prije nekoliko godina. U izradi analize HGK je važan čimbenik jer okuplja sva mala i srednja poduzeća te je dobro upoznata s tom problematikom. U procesu obrazovanja te strukovnom obrazovanju poduzetnika Hrvatska prednjači u regiji, pa je stoga i osnivač Regionalnog centra za poduzetničko učenje zemalja jugoistočne Europe koji trenutačno djeluje u okviru HGK. U Regionalnom centru će se uz ostalo razmjenjivati dobra poslovna praksa, a radit će ponajprije uz pomoć radnih skupina sastavljenih od stručnjaka iz zemalja jugoistočne Europe. Hrvatska je u samom europskom vrhu po broju prijavljenih događaja u sklopu prvog Europskog tjedna malog i srednjeg poduzetništva.

 

Vesna Štefica, pomoćnica direktora Centra za razvoj ljudskih potencijala HGK, predstavila je projekt čije su etape analiza trenutnog stanja utvrđivanja potreba za obrazovanjem, usavršavanjem i osposobljavanjem za malo i srednje poduzetništvo (2008.); razvoj metodologije praćenja potreba - pilot upitnik (2009.); unapređivanje instrumentarija i puna operativnost te izrada portala sa svim relevantnim podacima u cilju postizanja transparentnosti (2010.).

 

Već se provode ili će se realizirati sljedeće aktivnosti: utvrđivanje trenutačnog stanja na području sustavnog praćenja potreba za obrazovanjem i usavršavanjem; izrada anketnog upitnika; utvrđivanje kriterija za uzorkovanje poduzeća, analiza pristiglih rezultata; prezentacija rezultata široj javnosti, informiranje i rasprava; priprema ankete za 2010. te priprema internetske stranice.

 

Vesna Štefica je naglasila kako se koristila europska metodologija, pa je osnovni kriterij odabira poduzeća bio broj zaposlenih (do 250 zaposlenih - poduzeća koja su predala završno izvješće za 2007.) a uzorak je pokrivao područje cijele Hrvatske uz proporcionalnu zastupljenost svih djelatnosti. Odaslano je 4647 anketnih upitnika (mailom, poštom, faksom), a pristiglo je 835 važećih odgovora odnosno 18 posto. Odaziv na području Virovitičke županije bio je 100 posto.

 

Informatička pismenost nije dovoljno razvijena unatoč visokom stupnju instalirane informatičke opreme. Komunikacija između poduzeća je razvijenija u manjim sredinama u odnosu na veće. U pravilu se obrazovno-kadrovskim poslovima bavi direktor poduzeća.

 

Gotovo se ne koriste državne potpore za financiranje ili sufinanciranje obrazovanja. Financijski planovi za financiranje obrazovanja u najvećem broju poduzeća ne postoje. Iznimno je slabo razvijena suradnja s obrazovnim sektorom. Vesna Štefica je upozorila na sljedeće korake: organizaciju radionica na kojima bi se raspravljalo o dobivenim rezultatima te ugovorile sljedeće akcije; analiza rezultata po županijama; analiza rezultata po sektorima; unapređivanje upitnika te priprema ankete za 2010. godinu.

           

U Hrvatskoj, na žalost, do sada nije postojalo redovito i sustavno prikupljanje podataka ni o potrebama za treninzima, ni o tome koje su treninge poduzeća prethodno koristila, pogotovo za mala i srednja poduzeća.

 

Stanje u velikim poduzećima nije tako zamršeno budući da većina njih provodi istraživanja na organizacijskoj razini i u skladu s tim svojim zaposlenicima osigurava potrebne treninge i obrazovanje, što je preduvjet učinkovitosti poslovanja. Takav oblik analize zapravo je prepoznavanje potreba za treningom zaposlenika, a osigurat će da treninzi odgovaraju postojećim problemima u poduzećima te nedostacima znanja i vještina radne snage potrebnih za njihovo rješavanje.

 

Rezultati analiza koristit će se za kreiranje i financiranje obrazovnih potreba poduzetnika, uključivanje poduzetništva kao ključne kompetencije u cjeloviti obrazovni sustav Hrvatske te za potrebe Regionalnog centra za poduzetničko učenje zemalja jugoistočne Europe (SEECEL – South East Centar for Entreprenuiral Learing).

 

Projektom je predviđeno aktivno sudjelovanje svih relevantnih institucija kao što su  ministarstva, agencije, komore, udruge poslodavaca i druga profesionalna udruženja, Hrvatski izvoznici, sindikati, Hrvatski zavod za zapošljavanje i obrazovne institucije te svih ostalih zainteresiranih koji sudjeluju u procesu cjeloživotnog učenja i obrazovanja za poduzetništvo.




14.05.2009. » Rezultati ankete
download rezultati ankete potreba za edukacijom MSP.doc [79,50 KB]

www.presscentar.hr     e-mail: info@presscentar.hr     tel: 01 3712 600