GfK istraživanje - Potrošačke navike u maloprodaji


Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize



Zagreb, 24.02.09.

 

Kako maloprodaja (posebno robe široke potrošnje za svakodnevnu uporabu) u svijetu i u Hrvatskoj doživljava izuzetne i vrlo brze promjene,  jedna od redovitih godišnjih  sindiciranih («multi-client») studija u GfK Hrvatska je analiza potrošačkih navika u maloprodajnim centrima. Poznavanje navika i percepcija potrošača omogućuje, ne samo opstanak na ovom dinamičnom tržištu nego i stvaranje kompetitivne prednosti pred konkurencijom. U nastavku se izdvaja tek  neke osnovne informacije karakteristične za potrošače u Hrvatskoj.

 

Kada se promatra proizvode svakodnevne potrošnje Konzum je, i dalje, apsolutni lider u spontanoj  (82%) i ukupnoj poznatosti ( 99%) trgovačkih lanaca u Hrvatskoj. Značajnu ukupnu poznatost, od preko 90%, osim Konzuma imaju još Pevec, Kaufland, Getro, Mercator, Lidl i Billa .

 

Promatrano po subjektivnoj procjeni  učestalosti odlazaka u kupovinu u neki lanac, u zadnjih 6 mjeseci prije ispitivanja, potrošači također stavljaju Konzum na prvo mjesto (72%) a slijede ga DM, Kaufland, Getro i Plodine .

 

Promatrano prema osobnoj ocjeni količine novca potrošenog po trgovačkim lancima na prvih deset pozicija su redom : Konzum, Kaufland, Plodine, Getro, Billa, Mercator, Tommy, Interspar, Lidl i Ktc. Oko  45% tog  novca potroši se u supermarketima. Naravno, od ovog prosjeka postoje određena odstupanja ako se podaci analiziraju po regijama – u supermarketima se najmanje troši u Lici, Kordunu, Banovini  (oko 28%) a najviše u Slavoniji (52%).

 

Osnovni razlozi zbog kojih se odlazi u kupnju u određenu trgovinu svode se prvenstveno na: širinu ponuđenog asortimana proizvoda koja je bitna za preko

60% kupaca. Na drugom je mjestu blizina stanovanju ili poslu i  zatim   prihvatljivost cijena (oba elementa važna su za preko 50% ispitanika / kupaca). Važnost i zadovoljstvo pojedinih elemenata  varira kada se podaci analiziraju po pojedinim konkretnim lancima.

 

Oko 65% kupaca uglavnom često koristi automobil za odlazak u kupovinu a  posebno to čine kada kupuju u tipu trgovine kao što je «cash&carry» - 82% ili u hipermarketu – 78%.

 

2.

 

Promotivne letke prima preko 85% ispitanika/kupaca a oko 50% ih i pročita, te

oko 15 % iskazuje da zaista kupuje proizvode promovirane u letcima. Takve kupovine su najčešće u trgovačkim formatima kao što je «cash&carry», zatim u hipermarketima i supermarketima.

 

Privatne marke pojedinih lanaca definitivno su dobile svoje kupce. Preko 60% ispitanih potrošača sada kupuje bar neke privatne marke a oko 15% se izjašnjavaju kao redoviti kupci takvih proizvoda.

 

Prodaju robe široke potrošnje u Hrvatskoj karakterizira činjenica da se danas već oko

72% odvija preko 15 trgovačkih lanaca (vodećih 5 su Konzum, Kaufland, Billa, Mercator i Plodine), dok se kod  malih privatnih trgovaca i dalje pokazuje tendencija  pada njihovog udjela (podatak iz GfK-ovog panela kućanstava).

 

 

O istraživanju : «SHOPPING MONITOR 2008» - prikazani podaci izvod su  iz rezultata istraživanja  na reprezentativnom uzorku  građana Hrvatske  (n= 814 ispitanika / kućanstava);  osobna anketa u kućanstvu ; studeni 2008.

 

 

GfK. Growth from Knowledge

 

 

 

GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje  tržišta (treća pozicija u Europi i četvrta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s  oko 10 tisuća  zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). Poslovanje se odvija u tri strateške poslovne cjeline:  CUSTOM RESEARCH,  RETAIL AND TECHNOLOGY, MEDIA.

 

GfK HRVATSKA počinje s radom u jesen 1999. godine, integrirajući renomirane lokalne    istraživačke institute – CEMU i Gral - Iteo. Preko 45 stalno zaposlenih djelatnika (s područja psihologije, sociologije, informatike i ekonomije) čine vodeću istraživačku kuću u Hrvatskoj. Raspolažemo nacionalnom mrežom od preko 900 anketara i osam regionalnih koordinatora, suvremeno opremljenim studijem za grupne diskusije i telefonska (CATI) istraživanja te potpuno opremljenom infrastrukturom za online istraživanja (GfK OnlinePool trenutačno broji 7100 članova).




www.presscentar.hr     e-mail: info@presscentar.hr     tel: 01 3712 600