GfK istraživanje - privatne robne marke - kućanstva


Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize



Zagreb, 19.02.09.

 

 

Jedna od posljedica rastuće konsolidacije i koncentracije tržišta robe široke potrošnje je i rast udjela privatnih robnih marki na hrvatskom tržištu. Uzme li se u obzir trenutnu krizu za očekivati je da će udio privatnih robnih marki rasti i dalje. Naime, razvoj i rast određenih maloprodajnih lanaca u Hrvatskoj doveo je do uvođenja privatnih robnih marki u svim vodećim maloprodajnim lancima i za razne kategorije proizvoda. Najznačajniji rast privatne robne marke bilježi se u 2007. godini što je dijelom i zbog ulaska Lidla na hrvatsko maloprodajno tržište. Ovu pojavu se posebno prati kroz konkretno ponašanje potrošača u GfK-ovom „Panelu Kućanstava" koji, na uzorku od 1.500 kućanstava, bilježi  dnevno  obavljene kupovine šezdesetak grupa proizvoda svakodnevne potrošnje.

 

 

Potrošnja privatnih robnih marki u našim kućanstvima  porasla je s 10,1% u razdoblju siječanj-listopad 2007. na 11,7% u periodu siječanj-listopad 2008.. Udio privatnih robnih marki  rastao je u svim analiziranim košaricama /grupama proizvoda, s iznimkom košarice pića gdje je udio privatnih robnih marki stabilan. Rast udjela privatnih robnih marki je prisutan najviše u košarici sa sredstvima za održavanje kućanstva i to sa 6,7% u periodu siječanj-listopad 2007. na 9,7 u istom periodu 2008. godine. 

 

 

 

Kupovine privatnih robnih marki - osvrt po visini primanja kućanstva

 

 

Ako se detaljnije pogleda tekuću situaciju može se  vidjeti neke zanimljive trendove unutar sociodemografskih skupina u Hrvatskoj. Kada ih se promatra po primanjima može se vidjeti da u nešto manjem broju od prosjeka kupuju privatne robne marke kućanstva s nižim primanjima nego kućanstva iz drugih prihodovnih skupina.  Za očekivati je da će u ovoj, financijski najosjetljivijoj skupini, udio takvih kućanstava biti veći. Međutim, bez obzira što je njihov broj nešto niži od prosjeka u svim  košaricama / grupama proizvoda, njihova vrijednosna potrošnja viša je od prosjeka osim u košarici za osobnu njegu. Prednost niže cijene kod privatnih robnih marki dobro su prihvatili potrošači svih prihodovnih skupina.

 

 

U košarici sa sredstvima za osobnu higijenu najzanimljivija je činjenica da je broj kupaca s višim primanjima koji kupuju privatne robne marke zastupljen iznad prosjeka, međutim ne i njihova vrijednosna potrošnja. U ovoj košarici najzastupljenija su kućanstva s primanjima od 4001-6000 Kn i 6001-8000 Kn i zajedno su zaslužna za više od 50% vrijednosne potrošnje privatnih robnih marki u ovoj košarici. Broj kućanstava s najnižim primanjima u ovoj košarici niži je od prosjeka kao i njihova vrijednosna potrošnja.

 

Kupovine privatnih robnih marki - osvrt po obrazovanju

 

Kod podjele kućanstava po edukaciji zamjetno je da su kućanstva s nižim stupnjem obrazovanja nešto manje od prosjeka prisutsutna u svim košaricama kao i njihova potrošnja, osim u košarici pića, dok su kućanstva s visokim stupnjem obrazovanja natprosječno zastupljena u košarici za osobnu njegu, kako brojem tako i svojom vrijednosnom potrošnjom. Može se  reći da su ta kućanstva nešto više cjenovno orijentirana i dovoljno obrazovana te znaju da su proizvodi privatnih robnih marki uglavnom jednako kvalitetni kao i oni brendirani.  

 


2.

 

Kupovine privatnih robnih marki - osvrt po regijama

 

 

 

Udio privatnih robnih marki raste po svim  regijama. Posebno je zanimljiva Slavonija koja ima najveći rast privatnih robnih marki po svim košaricama u usporedbi s ostalim  regijama. Košarica s prehrambenim proizvodima ima najveći udio privatnih robnih marki upravo u Slavoniji. Njihov je udio u košarici perehrambenih proizvoda u Slavoniji porastao je s  13,9% u periodu siječanj-listopad '07. na 17,7% u istom razdoblju 2008..

 

Izvor: GfK Hrvatska Panel kućanstava – podaci za prvih 10 mjeseci  2008. godine.

 

 

 

GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje tržišta (treća pozicija u Europi i četvrta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s  oko 9.297  zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). Poslovanje se odvija u tri strateške poslovne cjeline:  CUSTOM RESEARCH,  RETAIL AND TECHNOLOGY, MEDIA.

 

 

GfK. Growth from Knowledge

 

 

 

GfK HRVATSKA počinje s radom u jesen 1999. godine, integrirajući renomirane lokalne    istraživačke institute – CEMU i Gral - Iteo. Preko 45 stalno zaposlenih djelatnika (s područja psihologije, sociologije, informatike i ekonomije) čine vodeću istraživačku kuću u Hrvatskoj. Raspolažemo nacionalnom mrežom od preko 900 anketara i osam regionalnih koordinatora, suvremeno opremljenim studijem za grupne diskusije i telefonska (CATI) istraživanja te potpuno opremljenom infrastrukturom za online istraživanja (GfK OnlinePool trenutačno broji 7100 članova).

 

 

 

 

    Providing  Knowledege,  Not  Just  Data !




www.presscentar.hr     e-mail: info@presscentar.hr     tel: 01 3712 600