Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize
Zagreb, 18. 02. 09.
Upravo završena analiza kretanja prihoda i troškova u kućanstvima Hrvatske (pregled za 2008. godinu) pokazuje da i dalje mnogo kućanstava ima nedostatne prihode – takvih je čak oko 68%.
Prosječno kućanstvo u 2008. godini raspolagalo je mjesečno s oko 6.920 kuna (961euro). Razlike između regija su izražene, prihodi su najmanji u Slavoniji (791 euro), a najveći u Zagrebu s okolicom (1.156 eura).
S druge strane, prema subjektivnoj procjeni ispitanih, potrebni prihodi za zadovoljenje osnovnih troškova / potreba obitelji – kreću se na razini od oko 8.950 kuna (cca 1.242eura). Razlika između potrebnih i ostvarenih prihoda iznosi u prosjeku oko 2.000 kuna (281 euro). Potrebni prihodi u prosjeku su za preko 29% veći od ostvarenih.
Ostvarene prihode veće od potrebnih ima oko 12% kućanstava. Segment onih kućanstava koja imaju prihode točno koliko im treba iznosi oko 17%. Daljnjih 68% kućanstava treba više prihode od postojećih, a 3% nije željelo odgovoriti.
Proizlazi da preko 2/3 kućanstava ima probleme s pokrivanjem svojih mjesečnih financijskih obaveza. U prosjeku njihova bi primanja trebala biti čak 67% veća, a da bi bili u stanju adekvatno pokriti troškove za sve osnovne životne potrebe.
Osim troškova za stanovanje i hranu, koje imaju sva kućanstva, najviše su zastupljeni još troškovi za odjeću / obuću, za telefon (fiksni i mobilni) te prometne troškove - koje ima između 84 i 90% kućanstava. U 2008. godini 73% kućanstava imalo je troškove za medicinske usluge, 59% za kulturne i sl. potrebe, 60% za nabavku / održavanje trajnih dobara, 48% za duhan i cigarete, 39% za obrazovanje. Tek oko1/4 kućanstava stavljala je nešto na štednju, a oko 16% otplaćivalo je barem jedan stambeni kredit.
Najviša pojedinačna stavka u kućnom budžetu i dalje otpada na hranu (oko 30%), a slijede ukupni troškovi stanovanja (oko 16%). To su ujedno troškovi koje imaju sva kućanstva i već samo oni predstavljaju gotovo polovicu svih troškova.
2.
U odnosu na prethodnu 2007. godinu kućanstva su u 2008. godini izdvajala više na gotovo sve vrste troškova . Neznatno manje je išlo na fiksni telefon, dok su troškovi za kulturu / rekreaciju / zabavu ostali na istoj razini, ali dosta manje je utrošeno na kupovinu trajnih dobara.
Prikaz: razina OSTVARENIH UKUPNIH PRIHODA kućanstva, POTREBNIH PRIHODA, te ukupnih TROŠKOVA kućanstva (euri) – 2002. do 2008. godina
(grafički prikaz možete pogledati u privitku)
O istraživanju : prikazani podaci rezultat su istraživanja na reprezentativnom uzorku,
Providing Knowledge, Not Just Data!
3.
GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje tržišta (treća pozicija u Europi i četvrta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s oko 8 760 zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). vanje se odvija u tri strateške poslovne cjeline: CUSTOM RESEARCH, RETAIL AND TECHNOLOGY, MEDIA.
GfK HRVATSKA počinje s
www.presscentar.hr e-mail: info@presscentar.hr tel: 01 3712 600