Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize
Namještaj spada u grupu trajnih dobara za kućanstva pa se stoga za kupnju treba izdvajati veća financijska sredstva. U ovo vrijeme velike financijske krize kućanstva su prisiljena mijenjati svoje ponašanje pa tako čak oko 60% kućanstava planira, u slijedećih godinu dana, štedjeti i na opremanju kućanstava trajnim dobrima (bijela tehnika, namještaj i sl.).
Opće je poznato i da je namještaj u Hrvatskoj još uvijek proizvod koji mnogi kupuju „za cijeli život". Potrošačke navike i razina životnog standarda čine da se namještaj kupuje rijetko, odnosno, da se jednom kupljeni namještaj koristi „dok je god u funkciji". Tako misli preko 60% potrošača /kućanstava. Kako je kupnja namještaja jedna od značajnijih kućanskih investicija preko 50% potrošača obilazi više raznih prodajnih mjesta prije odluke o kupnji i traže mjesta gdje se nude popusti ili gdje ima akcijskih prodaja. Trećini potrošača je važno i da postoji mogućnost obročnog plaćanja.
Namjere kupnje namještaja i opreme za kućanstvo u 2009. godini iskazuje tek približno trećina kućanstava. Među njima oko 20% planira kupiti kompletnu kuhinju ili oko 15% kompletnu spavaću sobu ili dnevni boravak. Većina planiranih kupovina se svodi na pojedine dijelove opreme za kućanstvo (tepih, zavjesu, stol, ormar, ...). Zanimljivo je istaknuti da kod ovih potencijalnih kupaca oko 20% planira naručiti izradu po mjeri i ona se najčešće odnosi na kuhinje ili pojedinačne ormare. Za oko 60% kupovina želi se realizirati kupnja na rate.
Poznata je činjenica da je namještaj u Hrvatskoj, pri ovoj razini standarda, skup a to je i u komparaciji s cijenama u zemljama okruženja pa i EU. Stoga ne čudi da je za ¾ kućanstava cijena presudan kriterij kod donošenja odluke o kupnji namještaja. Na drugom je mjestu, za polovinu potrošača, važna kvaliteta materijala.
Izgled/dizajn kao važan element iskazuje tek dvije petine potrošača a funkcionalnost je bitna samo za jednu petinu. Poznati proizvođač nije presudan je ga navodi samo 5% potrošača.
Tri glavna kriterija za odabir trgovine u kojoj će se kupiti namještaj / oprema su:
cijene (za preko 70% potrošača), ponuđena širina asortimana (oko 40%) i
visoka kvaliteta ponude ( za oko 30% potrošača).
Po spontanoj poznatosti trgovina namještajem i opremom u Hrvatskoj i dalje je na prvom mjestu LESNINA (za oko 2/3 potrošača).
Lesnina - 66%
Prima - 44%
Pevec - 36%
Kika - 28%
Emmezeta - 19%
Doma - 18%
Bauhaus - 16%
Ikea - 12%
Namještaj Mima - 12%
Meblo - 11%
BauMax - 10%
3.
Na listi potaknutog dosjećanja gotovo svi potrošači su čuli za PEVEC i LESNINU (oko 95%), slijedi PRIMA (oko 80%), EMMEZETA i KIKA (po oko 70%), BAUHAUS (66%), DOMA (59%), MEBLO, MERKUR, ZAGREBAČKI VELESAJAM i IKEA (po oko 50%) ...
Po broju posjeta trgovinama u zadnje dvije godine podjednako vode PEVEC i LESNINA – oko 50% a slijedi PRIMA, EMMEZETA, KIKA, dok su ostali ispod 20%. No, po broju obavljenih kupovina u promatranim trgovinama redoslijed je nešto drugačiji: LESNINA, PEVEC, PRIMA, EMMEZETA, KIKA, a svi ostali su ispod 10%.
Tri osnovna načina informiranja o ponudi namještaja i opreme za dom su letci trgovina (56%), reklame (42%) i direktni obilazak samog prodajnog mjesta (39%).
Danas se namještaj i oprema za dom može sve češće kupiti i u nespecijaliziranim trgovačkim lancima ali i preko Interneta. Potrošači su u zadnje dvije godine kupili nešto od navedenog kod MERCATORA, KONZUMA, METROA, KAUFLANDA (između 22 i 25%). Kupnje preko Interneta su za sada zanemarivo male ali oko 4% potrošača iskazuje da će vjerojatno u skoroj budućnosti koristiti i taj kanal prodaje.
O istraživanju : prikazani podaci rezultat su istraživanja na reprezentativnom uzorku građana starijih od 15 godina (n=1000); osobna anketa u kućanstvu; studeni 2008.g.
Objavljeni su u posebnom izdanju : * NAMJEŠTAJ – analiza kupaca, koji daje razne informacije o određenim obilježjima ponašanja potrošača pri kupnji, s naglaskom na sadašnje kupnje, zadovoljstvo kupaca, preferencije, evaluacije trgovaca, ...
Providing Knowledge, Not Just Data!
www.presscentar.hr e-mail: info@presscentar.hr tel: 01 3712 600