GfK istraživanje: Kako naši građani doživljavaju profesiju – NOVINAR?!


Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize



Premda je novinarstvo  po značaju odnosno  priznatosti u našem društvu iza puno drugih profesija, ipak gotovo dvije trećine građana smatra da je to donekle ili izrazito značajno zanimanje. U odnosu na većinu drugih zanimanja ekonomski status novinara četiri petine građana ocjenjuje dobrim ili vrlo dobrim. Gotovo svaki treći građanin novinare ne smatra  korumpiranima, a svaki drugi ih procjenjuje „donekle korumpiranima". Petina građana ih ipak procjenjuje vrlo korumpiranima. Ovo zanimanje  nije vrlo privlačno, jer bi tek 3% građana odabralo taj, a ne neki drugi poziv *.

 

 

U kojoj mjeri navedena svojstva odgovaraju / dobro opisuju posao novinara (u %)

                

 Osobine                 Uopće/uglavnom    Donekle ili u potpunosti    Ne zna

                                  ne opisuju                    opisuju

 

- izazovan                           9                               89                    2

- stresan                           10                                89                    1

- kreativan                        12                                87                    3

- naporan                          11                               86                    3

- zanimljiv                         12                                86                    2

- opasan/rizičan                 14                                83                    3

- odgovoran                      18                                80                    2

- popularan                       22                                77                    1

- stručan                           20                                77                    3

- utjecajan                         21                                76                    3

- dobro plaćen                    21                                72                   7

- potkupljiv                        25                                70                    5

 

 

 

Novinarski se posao procjenjuju najvećim dijelom izazovnim i stresnim. Međutim, visok je udio onih koji ga procjenjuju i kreativnim, napornim i zanimljivim. Ukoliko se odgovori građana promatraju samo kroz kategoriju najvećeg slaganja („u potpunosti odgovora") novinarski se posao procjenjuje prvenstveno stresnim (51%), izazovnim (46%) i opasnim / rizičnim (46%)!

_____________

* ovo je sažetak iz prethodne objave o mišljenju građana vezano za neke profesije u HR (cjeloviti prikaz nalazi se na web stranici : www.gfk.hr).

 

2.

 

Općenito gledajući, koliko je „u našem društvu" novinarstvo ... (u %)

 

                                      Ni malo ili malo             Izrazito              Ne zna

 

- pozitivno                                78                         19                      3

- istinito / objektivno                  78                         19                      3

- samostalno / slobodno             77                         19                      4

- potiče prave teme                    66                         33                      1

- korumpirano                           64                         30                      6

- istraživačko                             59                         39                      2

- kritično                                   58                         40                      2

- informativno                            54                         45                      1

- pod utjecajem politike/

  interesnih skupina/tajkuna        42                          54                     4

 

 

Nažalost, novinarstvo se nedovoljno doživljava neovisnim / slobodnim; čak 54% građana smatra da je ono pod utjecajem određenih interesnih skupina i/ili politike. To je mišljenje izraženije u Istri i Primorju (65%), te kod građana u dobi od 35 do 54 godina (60%). Korumpiranost novinara češće se naglašava u Dalmaciji (42%) nego u ostalim regijama.

 

 

Iako bi novinarstvo trebalo biti informativno, kritično i istraživačko, rezultati ukazuju da prevladava upravo suprotna percepcija. Najniže su ocjene slaganja da je novinarstvo u Hrvatskoj pozitivno, istinito / objektivno i samostalno.

 

 

 

Po Vašoj ocjeni /mišljenju postoji li u Hrvatskoj kontrola / cenzura u prenošenju  informacija putem masovnih medija ? (u %)

 

 

- da, u velikoj mjeri                                                    39

- da, ali ne puno                                                        34

- da, tek neke informacije od posebnog značaja             15

- ne                                                                            4

- ne zna                                                                      8

 

3.

 

Vrlo je visok udio građana koji smatra da u velikoj mjeri postoji kontrola / cenzura u prenošenju informacija putem medija. Taj je stav izraženiji kod građana u Dalmaciji (49%) te kod muškaraca (44%).

 

 

Koje informacije su u ovom trenutku u Hrvatskoj najviše kontrolirane ? (u %,  moguće više od jednog odgovora po ispitaniku)

 

 

- organizirani kriminal                                 73

- policija / tekuće istrage                             47

- financije zemlje                                        46

- pristupanje EU                                         29

- zbivanja na Haškom sudu                          24

- ulazak u NATO                                         16

- predstojeći izbori                                      16

- nešto drugo                                               6

- ne zna ne može odgovoriti                           8

 

 

 

Vrlo je indikativan rezultat prema kojem 73% građana smatra da su informacije vezane uz organizirani kriminal pod najvećom kontrolom. To osobito naglašavaju mladi u dobi od 18 do 24 godine.  Visoko kontrolirane su i tekuće policijske istrage, ali i financije zemlje!

 

 

 

Tko sve, po Vašem  mišljenju, u Hrvatskoj najviše ograničava slobodu izvještavanja novinara ? (u %)

 

 

- političari / politička elita                                              64

- vlada                                                                        45

- gospodarska elita / tajkuni / velike kompanije               29

- vlasnici pojedinih medija                                             22

- urednici unutar medija                                                14

- autocenzura novinara / nedostatak hrabrosti                  11

- ostalo                                                                          3

- ne zna                                                                         9

 

 

Gotovo 2/3 građana smatra da slobodu izvještavanja novinara ograničavaju upravo političari.


 

4.

 

 

Jesu li, po Vašem mišljenju, novinari sami krivi za ograničavanje slobode njihovog rada – koliko se slažete s slijedećim tvrdnjama ? (u %)

 

                                                                                       Da     Ne    Ne zna

 

- prilikom pisanja novinari se jednostavno moraju

  prilagoditi postojećem sistemu  kuće  u kojoj rade             84     10       6

 

- novinari se nemaju hrabrosti suprotstaviti svojim

  nadređenima u pogledu ograničavanja sloboda

  njihovog rada jer mogu u protivnom izgubiti posao

  (financijsku sigurnost)                                                       79     13       8

 

 

 

 

Ima li u Hrvatskoj novinara koji su potpuno nezavisni – izvan bilo kakve kontrole / utjecaja ? (u %)

 

 

- da, većina je takvih                      6

- da, ali takvih je malo                  53

- ne, takvi ne postoje                    18

- ne zna                                       23

 

 

 

Možete li navesti bar jedno ime novinara (bez obzira iz kojeg medija) za kojeg smatrate da svoj posao obavlja maksimalno korektno i u interesu javnosti? (u %)

 

 

- da                       38

- ne zna                 62

 

 

Ispitanici su spontano naveli 114 različitih imena novinara s time da niti jedno ime nije spomenuto u više od 10%. U rasponu od 1 do 10 % navedena su slijedeća imena: Denis Latin, Goran Milić, Aleksandar Stanković, Mirjana Hrga, Mislav Bago, Dušan Miljuš, Drago Hedl. Svi ostali se spominju ispod 1%.

5.

 

Koji je  sada  „glavni"  izvor Vašeg „dnevnog informiranja" ? (u %)

 

 

- televizija                   61

- dnevne novine           21

- Internet                    11

- radio                          7

 

 

I od ranije je poznato da je televizija  glavni izvor dnevnog informiranja za većinu građana. Građani višeg obrazovnog statusa češće od ostalih spominju druge načine informiranja.

 

Televizija je prvi medij dnevnog informiranja češće kod građana u Lici, Kordunu i Banovini (81%) i Slavoniji (73%), kod osoba starijih od 65 godina (79%) te kod žena (66%).

 

Dnevne novine preferiraju, više od prosjeka, osobe  između 25 i 44 godine – 26%, muškarci i stalno zaposleni – po 28%, građani Istre, Primorja i Dalmacije – 35%, osobe s osobnim mjesečnim prihodima od 4 do 6 tisuća kuna – 36%, odnosno preko 6.000 kuna – 38%. Treće je mjesto pripalo Internetu kojeg preferiraju osobe iz dobne grupe od 15 do 34 godine starosti - 25%, one s mjesečnim primanjima preko 6 tisuća kuna – 20%, isto je toliko i onih s visokom stručnom spremom, a donekle je istaknut i grad Zagreb s okolicom – 16%.

 

 

 O istraživanju : prikazani podaci  rezultat su istraživanja  na reprezentativnom

 uzorku   građana starijih od 15 godina (n=1000); osobna anketa u kućanstvu;

 studeni 2008.g.

 

 

Providing  Knowledge,  Not  Just  Data !

 

 

 

GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje  tržišta (treća pozicija u

 Europi i peta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s  oko 8 760 zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). Poslovanje se

odvija u tri strateške poslovne cjeline:  CUSTOM RESEARCH,  RETAIL AND TECHNOLOGY,

MEDIA.

 

 

6.

 

 

GfK HRVATSKA počinje s radom u jesen 1999. godine, integrirajući renomirane lokalne    istraživačke institute – CEMU i Gral - Iteo. Preko 45 stalno zaposlenih djelatnika (s područja psihologije, sociologije, informatike i ekonomije) čine vodeću istraživačku kuću u Hrvatskoj. Raspolažemo nacionalnom mrežom od preko 900 anketara i osam regionalnih koordinatora, suvremeno opremljenim studijem za grupne diskusije i telefonska (CATI) istraživanja te potpuno opremljenom infrastrukturom za online istraživanja (GfK OnlinePool trenutačno broji 7100 članova).

GfK.  Growth   from   Knowledge

 




www.presscentar.hr     e-mail: info@presscentar.hr     tel: 01 3712 600