Kućanski uređaji više energetske efikasnosti : Na koji način se tržište električnih kućanskih uređaja razvija u Hrvatskoj


Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize



Kućanski uređaji više

                              energetske efikasnosti


Novi rast cijena električne energije morao bi potaknuti i neka nova razmišljanja kod građana ali i u državnim organima. S obzirom na količinu potrošnje električne energije kućanski se uređaju i na našem tržištu nude u raznim varijantama. Postoje dva važna aspekta za izbor kućanskih uređaja više energetske efikasnosti. Prvi je dugoročna ušteda novca za krajnjeg korisnika a racionalnija potrošnja za državu, a drugi – jednako bitan, je zaštita okoliša kroz uštedu energije, pogotovo za uređaje kao što su npr. perilice rublja koje koriste i vodu.



Procijenjeno je da uređaj iz A energetskog razreda troši oko 15% manje energije u odnosu na uređaj iz C energetskog razreda, a svi kućanski aparati troše do 20% ukupne energije u kućanstvu. Ali, štedni uređaj se prodaje startno po višoj cijeni pa ako se to korigira za višu cijenu koja se mora platiti prilikom kupnje štednog uređaja, iz boljeg energetskog razreda, ušteda u prvom času nije golema. Dugoročno se pak postižu dobri rezultati / uštede i jasno je da će se sve više pažnje morati obraćati na energetske oznake pojedinih uređaja.

Na koji se način u Hrvatskoj tržište električnih kućanskih uređaja razvija prati se  putem panela tehničke robe. Naime, GfK Retail and Technology je vodeće svjetsko panel istraživanje bazirano na uzorku trgovina a prati maloprodaju tehničke robe u više od 70  zemalja svijeta. U Hrvatskoj i Sloveniji već nekoliko godina postoji panel velikih i malih kućanskih aparata, audio i video te photo opreme, dok je u Srbiji pokrenut ove godine. Sada se  i na ovaj način može kvalitetno međusobno uspoređivati  tržišta u regiji.


Tako, na primjer, za samostojeće hladnjake s dvoja vrata i zamrzivačem na dnu, podaci prodaje za prva četiri mjeseca ove godine govore da Hrvatska u kupovini uređaja s višom energetskom efikasnošću zaostaje za istočnoeuropskim prosjekom. Odnosno, po tome smo puno sličniji  tržištu u Srbiji nego nešto zapadnijim susjedima.  Dok Slovenija, Poljska i Češka uopće više u trgovinama nemaju ovu vrstu hladnjaka s B energetskim razredom, njihov udio u Hrvatskoj i Srbiji je još uvijek značajan, što indirektno reflektira i razinu životnog  standard u pojedinoj zemlji. (graf br. 1)


Zanimljivo je da Slovenija ima udio uređaja s energetskim razredom A+ upravo na razini prosjeka 13 zemalja Istočne Europe, ali poprilično zaostaje za zeljama poput Poljske i Češke. Razlog za to se može vidjeti u visokom udjelu frostfree uređaja u Sloveniji koji je visoko iznad istočnoeuropskog prosjeka. Naime, energetska efikasnost A+ je vrlo rijetko u kombinaciji s frostfree sustavom. Prema tome može se reći da je postojanje sustava koji sprečava stvaranje leda u hladnjaku za slovensko tržište važnija karakteristika nego viši energetski razred. Odnosno, važnija nego što je to slučaj za poljsko i češko tržište. (graf br.2)


Za Hrvatsku se čini da, osim što nam je niži standard, ni svijest o mogućnostima uštede nije na visokoj razini jer se za sada ne odražava bitno na tržište velikih kućanskih aparata. Blagi rast prodaje uređaja više energetske efikasnosti prije se može nazvati prirodnim trendom rasta prodaje uređaja s boljim karakteristikama. (graf br.3)


A ako se pitamo koliko dugo će nama trebati da stignemo naprednije zemlje Istočne Europe onda  možda nešto govori činjenica da Hrvatska, ako se pogleda energetsku efikasnost za sve velike kućanske uređaje koje se prati u obje zemlje, ni danas još nije dosegla onu razinu na kojoj je Slovenija bila 2004 godine. (graf br.4)


   Međutim, ipak se primjećuju neki pomaci na strani ponude. Tako se na primjeru hladnjaka može  vidjeti da  su mnoge robne marke krajem prošle i početkom ove godine na hrvatsko tržište uvele nove modele s energetskim razredom A+. Neke od njih su Bosch, Blomberg, Liebherr, Candy, Samsung, Miele, Gorenje, Electrolux  i drugi.

Najprodavanija robna marka u ovom segmentu je Electrolux, a ujedno je i marka koja u svom portfoliu prodanih hladnjaka ima najviše uređaja s A+ energetskim razredom.

Gorenje je po udjelu u prodanoj količini svih hladnjaka u segmentu A+ došao s petog mjesta prošle godine na drugo mjesto u prva četiri mjeseca ove godine. I to zahvaljujući modelima uvedenim na hrvatsko tržište u drugoj polovici prošle godine, od kojih su neki iz skupe futurističke kolekcije Ora-Ito.

Dakle, ponuda uređaja visokih energetskih razreda je sve bolja pa se treba nadati i bržem odgovoru od strane potražnje. Na jačanje svijesti  o potrebi štednje primorat će nas cijene energije ali i država  može, nekim konkretnim mjerama, aktivno poticati bržu zamjenu starih uređaja kupnjom  novih energetski efikasnijih.

 

 

Jelena Skelin

GfK Retail and Technology Hrvatska

 


O istraživanju : prikazani podaci rezultat su kontinuiranog istraživanja  u okviru panela tehničkih proizvoda na statistički reprezentativnom uzorku dućana (malih nezavisnih trgovaca i velikih trgovačkih lanaca / specijalizirane i nespecijalizirane trgovine).Trenutno se u Hrvatskoj u sklopu ovog projekta prati 20 grupa proizvoda tj. pokrivena su slijedeća tržišta: veliki kućanski aparati, mali kućanski aparati, audio i video, telekomunikacijska oprema, zabava, foto-oprema.

Podaci se od 2004. godine prikupljaju 6 puta godišnje. GfK Retail Technology Hrvatska  identičan je kao u još sedamdesetak  zemalja svijeta pa osigurava međunarodnu usporedivost podataka.

 
Providing   Knowledege,    Not    Just    Data !


GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje  tržišta (treća pozicija u Europi i peta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s oko     8760 zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). Poslovanje se odvija u tri strateške poslovne cjeline:  CUSTOM RESEARCH,  RETAIL AND TECHNOLOGY, MEDIA.

 

GfK HRVATSKA
počinje s radom u jesen 1999. godine, integrirajući renomirane lokalne    istraživačke institute – CEMU i Gral - Iteo. Preko 45 stalno zaposlenih djelatnika (s područja psihologije, sociologije, informatike i ekonomije) čine vodeću istraživačku kuću u Hrvatskoj. Raspolažemo nacionalnom mrežom od preko 900 anketara i osam regionalnih koordinatora, suvremeno opremljenim studijem za grupne diskusije i telefonska (CATI) istraživanja te potpuno opremljenom infrastrukturom za online istraživanja (GfK OnlinePool trenutačno broji 7100 članova).

 
GfK.  Growth from Knowledge




29.07.2008. » Graf br.4
download Graf br.4-Veliki električni kućanski uređaji Hrvatska -Slovenija.doc [42,00 KB]

29.07.2008. » Graf br.3
download Graf br.3- Veliki električni kućanski uređaji.doc [30,50 KB]

29.07.2008. » Graf br.2
download Graf br.2-Samostojeći hladnjak s dvoja vrata i zamrzivačem na dnu-Frostfree sustav.doc [27,00 KB]

29.07.2008. » Graf br.1
download Graf br.1-Samostojeći hladnjak s dvoja vrata i zamrzivačem na dnu.doc [28,50 KB]

www.presscentar.hr     e-mail: info@presscentar.hr     tel: 01 3712 600