Vrsta objave: Istraživanja, ankete i analize
Kućanski uređaji više
energetske efikasnosti
Novi rast cijena električne energije morao bi potaknuti i neka nova razmišljanja kod građana ali i u državnim organima. S obzirom na količinu potrošnje električne energije kućanski se uređaju i na našem tržištu nude u raznim varijantama. Postoje dva važna aspekta za izbor kućanskih uređaja više energetske efikasnosti. Prvi je dugoročna ušteda novca za krajnjeg korisnika a racionalnija potrošnja za državu, a drugi – jednako bitan, je zaštita okoliša kroz uštedu energije, pogotovo za uređaje kao što su npr. perilice rublja koje koriste i vodu.
Na koji se način u Hrvatskoj tržište električnih kućanskih uređaja razvija prati se putem panela tehničke robe. Naime, GfK Retail and Technology je vodeće svjetsko panel istraživanje bazirano na uzorku trgovina a prati maloprodaju tehničke robe u više od 70 zemalja svijeta. U Hrvatskoj i Sloveniji već nekoliko godina postoji panel velikih i malih kućanskih aparata, audio i video te photo opreme, dok je u Srbiji pokrenut ove godine. Sada se i na ovaj način može kvalitetno međusobno uspoređivati tržišta u regiji.
Tako, na primjer, za samostojeće hladnjake s dvoja vrata i zamrzivačem na dnu, podaci prodaje za prva četiri mjeseca ove godine govore da Hrvatska u kupovini uređaja s višom energetskom efikasnošću zaostaje za istočnoeuropskim prosjekom. Odnosno, po tome smo puno sličniji tržištu u Srbiji nego nešto zapadnijim susjedima. Dok Slovenija, Poljska i Češka uopće više u trgovinama nemaju ovu vrstu hladnjaka s B energetskim razredom, njihov udio u Hrvatskoj i Srbiji je još uvijek značajan, što indirektno reflektira i razinu životnog standard u pojedinoj zemlji. (graf br. 1)
Zanimljivo je da Slovenija ima udio uređaja s energetskim razredom A+ upravo na razini prosjeka 13 zemalja Istočne Europe, ali poprilično zaostaje za zeljama poput Poljske i Češke. Razlog za to se može vidjeti u visokom udjelu frostfree uređaja u Sloveniji koji je visoko iznad istočnoeuropskog prosjeka. Naime, energetska efikasnost A+ je vrlo rijetko u kombinaciji s frostfree sustavom. Prema tome može se reći da je postojanje sustava koji sprečava stvaranje leda u hladnjaku za slovensko tržište važnija karakteristika nego viši energetski razred. Odnosno, važnija nego što je to slučaj za poljsko i češko tržište. (graf br.2)
Za Hrvatsku se čini da, osim što nam je niži standard, ni svijest o mogućnostima uštede nije na visokoj razini jer se za sada ne odražava bitno na tržište velikih kućanskih aparata. Blagi rast prodaje uređaja više energetske efikasnosti prije se može nazvati prirodnim trendom rasta prodaje uređaja s boljim karakteristikama. (graf br.3)
A ako se pitamo koliko dugo će nama trebati da stignemo naprednije zemlje Istočne Europe onda možda nešto govori činjenica da Hrvatska, ako se pogleda energetsku efikasnost za sve velike kućanske uređaje koje se prati u obje zemlje, ni danas još nije dosegla onu razinu na kojoj je Slovenija bila 2004 godine. (graf br.4)
Međutim, ipak se primjećuju neki pomaci na strani ponude. Tako se na primjeru hladnjaka može vidjeti da su mnoge robne marke krajem prošle i početkom ove godine na hrvatsko tržište uvele nove modele s energetskim razredom A+. Neke od njih su Bosch, Blomberg, Liebherr, Candy, Samsung, Miele, Gorenje, Electrolux i drugi.
Gorenje je po udjelu u prodanoj količini svih hladnjaka u segmentu A+ došao s petog mjesta prošle godine na drugo mjesto u prva četiri mjeseca ove godine. I to zahvaljujući modelima uvedenim na hrvatsko tržište u drugoj polovici prošle godine, od kojih su neki iz skupe futurističke kolekcije Ora-Ito.
GfK Retail and Technology Hrvatska
Podaci se od 2004. godine prikupljaju 6 puta godišnje. GfK Retail Technology Hrvatska identičan je kao u još sedamdesetak zemalja svijeta pa osigurava međunarodnu usporedivost podataka.
GfK Grupa jedan je od vodećih međunarodnih instituta za istraživanje tržišta (treća pozicija u Europi i peta u svijetu). Ukupno ima više od 115 podružnica, u preko 90 zemalja, s oko 8760 zaposlenika u punom radnom vremenu (80% zaposlenika je izvan Njemačke). Poslovanje se odvija u tri strateške poslovne cjeline: CUSTOM RESEARCH, RETAIL
www.presscentar.hr e-mail: info@presscentar.hr tel: 01 3712 600